Archive for January, 2009

Jan 21 2009

Rio de Janeiro

rio de janeiro

Etter fine dager på Ihla do mel tok vi nattbussen fra Curitibia til Rio de janeiro lørdag 10 januar, en busstur på ca 12 timer. En laang busstur for Ane som nesten var våken hele bussturen. Øyvind var i dårlig form og fikk heldigvis sove nesten hele natten, Ane var våken og bekymret for Øyvind som var kokende varm og elendig, var Dengufeberen kommet til oss? Heldigvis var den ikke det og Øyvind var like pigg etter et par dager.

Vel framme i Rio sjekket vi inn på et veldig fint hotell. Var ingen hostell ledig for natten så da ble det en natt på hotell. Utrolig deilig egentlig etter mye bussing og hostell, her kunne vi skylle opp litt klær og henge de ut i solen på terassen vår. Oppe på taket ventet det også fin utsikt og basseng, ikke dårlig for 2 stykk backpackere :0)

Etter å ha slappet av litt og spist god hotellfrokost tok vi turen til sukkertoppen, men her var det ekstremt mye folk (søndag og ferietid) så vi tok turen til Kristusstatuen i stedet. Her fikk vi veldig fin utsikt over hele byen, vel verdt å få med seg. Etterpå dro vi å spiste på en resturant der det var buffet med masse grillmat for Øyvind og masse godt tilbehør til Ane:0) Veldig god mat.

Neste dag var det tid for å sjekke ut av hotellet og inn på et hostell som vi hadde bestillt tre netter på. Helt greit hostell med veldig hyggelige folk som jobbet der. Etter å ha fått lagt fra oss litt bagasje dro vi til stranden Copacabana. Her solet vi oss og badet i store bølger, litt skummelt syntes Ane, men slo til å badet hun også. Etterpå spiste vi supergod mat på en resturant som Øyvind hadde vært på sist gang han var i Rio. Senere på hostellet kom det 3 stykk berganssekker med bærere; og berganssekker = nordmenn:0) Det var Tonje, Lena og Kristian fra Bergen som akkurat var kommet til Rio, veldig hyggelige mennesker som vi tilbrakte de to neste dagene med.

Tirsdag 13. Januar: Vi dro sammen med de tre andre norske til stranden Ipanema. Her badet vi og koste oss i solen helt til klokken var 16.00. Da var det på tide å komme seg tilbake hostellet for å ringe en tur hjem og rekke opp på sukkertoppen til solnedgang. På sukkertoppen tok vi Cabel car opp og fikk kjempefin utsikt over hele byen. Vi var der oppe til solen gikk ned, og fikk med oss når lysene på stranden ble slått på, veldig fint:0)

Den neste dagen hadde vi avtalt å dra sammen på Favela tour. I Rio har de Favelaer oppe i fjellsidene, og det er på en måte ”slummen” i Brasil. Her er det ikke trygt, og er man uheldig og roter seg inn i en Favela på egenhånd er det absolutt ikke sikkert at en kommer ut med livet i behold. Favela tour er en guidet tur i minibuss der vi er innom to ulike Favelaer. Vi kjørte blant annet nedenfor den favelaen der deler av filmen City of God ble spillt inn. En del av pengene for turen går til å hjelpe til skoleprosjekter til barna osv. Turen skal vise folk at det ikke bare er elendighet i Favelane og at det også bor vanlige folk der. En spennende tur som anbefales, føltes veldig trygt og vi møtte hyggelige mennesker.

Når vi kom tilbake ble tiden brukt litt til å finne ut hvor vi skulle ta turen videre. Planen var egentlig Ilha Grande, men siden det var meldt kraftig regn var vi litt usikkre på hva vi skulle gjøre. Vi bestemte oss alikevel for å prøve å ta turen og heller reise tibake til Rio hvis det ble for ille. Senere på kvelden dro vi sammen med de andre 3 og spiste pizza og til Lapa på jakt etter litt Samba. Samba fant vi ikke, men vi fant en uteplass der vi koste oss og spillte biljard, veldig hyggelig å møte nye folk og være flere sammen:0)

One response so far

Jan 19 2009

Bilder ifra Ihla do Mel

Published by admin under Brasil

Bilder ifra Ilha do Mel er nå lag ut og kan sees her.

Jan 17 2009

Ilha do Mel

ilha do mel

Etter mye busskasos i Brasil og Iguazu kom vi til Curitiba ca kl.07.00 onsdag 7 januar. Derfra tok vi tok buss til Paranagua (1 ½ timers busstur), og videre båt videre til en øy kalt Ilha do mel. Her ble vi møtt av lange kritthvite sandstrender, utrolig fint! Varmt og godt var det også, ca 30 +. Vi hadde ikke bestillt plass å bo på forhånd så det første vi måtte gjøre var å gå å finne det. På den første plassen vi kom til var det fullt, og det meste var også det siden det er sommerferie for folk i Brasil. Men en veldig hyggelig dame ringte rundt for oss og fant til slutt et rom som var ledig. Vi fikk rom på en Pousada og bodde hos en veldig hyggelig dame på et lite, men veldig koselig rom. Her betalte vi 210 kr natten for 2 personer inkludert frokost, knallpris:0). Det virker som at de som bor fast på øya leier ut ekstra rom til turister og kaller det Pousadas, lurt:0). Resten av dagen brukte vi til å kose oss på stranden, spise god mat og se på solnedgangen ifra fyrtårnet på øya.

Neste dag ble også brukt til å slappe av i solen og bare bade og kose oss. Veldig rolig og fint på en øy som ikke har biler. For å komme deg fra A til B må du enten gå, leie sykkel eller ta taxi (les: privat liten jolle med påhengs). Hovedgaten er en ca to meter bred sandsti, og ellers er det bare sandstrender. Det er også veldig lite turister bortsett ifra brasilianere. Veldig mange lurte derfor litt på hvordan to norske ungdommer hadde hørt om øya. Folkene her er utrolig hyggelige og hjelpsomme, og det er veldig synd at vi verken snakker portugisisk eller spansk slik at vi kunne ha kommunisert litt bedre med dem. Alle bare smilte til oss og prøvde så godt de kunne å hjelpe.

Utpå dagen dro vi på ” internettjakt”. Vi hadde tidligere på dagen nemlig sett et skilt som sto internett på, og dette skiltet pekte rett inn i skogen! Vi fulgte skiltene og fant tilslutt en Cybercafe langt inne jungelen slik at vi fikk sjekket litt mail og oppdatert litt på bloggen vår.

Den nest siste dagen dro vi til et gammelt fort fra 1600-tallet. Vi var også oppe i et utkikkstårn som hørte til festningen og fikk fin utsikt over hele øya, men det var desverre mye insekter der så vi gikk fort ned igjen. Ellers resten av dagen gjorde vi som dagene før; koste oss på stranden, spiste god mat og drakk Caiprinias. Her er det ikke dyrt så er bare å kose seg:0) Utpå kvelden ble Øyvind i litt dårlig form og nesen rant og rant og ville ingen ende ta, ikke bra!

Den siste dagen sto vi bare opp og pakket tingene våre, spiste frokost og tok båten tilbake til Paranagua og buss videre til Curitibia. Faktisk første dagen at det var overskyet og litt ”dårlig” vær (les: lettskyet pent vær) på øyen, så passet egentlig godt å reise. Men skulle så absolutt ønsket at vi hadde hatt tid til flere dager. Dette er en nydelig øy som absolutt anbefales på det sterkeste.

Nå går turen videre til Rio de Janeiro:0)

Jan 14 2009

Bilder ifra Foz do Iguazu

Published by admin under Argentina

Bilder ifra Foz do Iguazu er nå lag ut og kan sees her.

Jan 09 2009

Foz do Iguazu

iguazu

Etter en 16 timers lang busstur kom vi fram til Puerto Iguazu i Argentina ca kl.13.00 søndag 4 januar. Bussturen gikk utrolig fint og vi sov mesteparten av natten. Veldig fine busser her nede og god service, vi fikk servert både middag og frokost, ikke dårlig! Framme i Porto Iguazu sjekket vi inn på et kjempefint hostell med mye liv, her hadde de til og med et stort svømmebasseng. Veldig godt å ha når temperaturen stiger over 30 grader:0). Den første dagen i Puerto Iguazu ble brukt til å slappe av og nyte solen og bassenget, godt etter litt intense dager i Buenos Aires.

Dagen etter var det tid for å besøke Iguazu falls, en veldig kjent nasjonalpark med stooore fosser og ekstremt mye vann! Fossene går an å se fra både Argentinsk og Brasiliansk side. På den Argentinske siden var det mye å finne på. Det var mange fine stier å gå på, fin natur og rare dyr. Sinnsykt store maur var det også og Coatis gikk og tuslet rundt overalt. Vi koste oss i parken hele dagen og når vi kom tilbake til hostellet var det felles grilling, veldig koseli:0) Her betalte vi 60 norske kroner hver for buffet med masse grillmat og tilbehør, Caprinias og tangoshow var også inkludert, sånt får man ikke i Norge!

Dagen etter ble mildt sagt litt kaotisk! Siden vi fant ut at det var fullt over alt på Hostell og Hotell i Puerto Iguazu var vi nødt til å finne bussbilletter videre. Planen for dagen var å dra å se fossefallene ifra Brasiliansk side og dra videre mot Rio de Janeiro på kvelden. De på hostellet kunne ikke hjelpe oss med bussbilletter siden vi skulle til Brasil. Det kunne de heller ikke på busstasjonen i Puerto Iguazu da de bare hadde bussavgang til Curitiba, som var vårt alternativ på veien mot Rio, på mandager (Det var tirsdag, skikkeli uflaks). Vi måtte da ta bussen til Brasiliansk side gjennom passkontroll osv. Vi visste bare hvilken by bussen skulle til og antok at siste holdeplass var på busstasjonen i Foz do Iguacu der vi håpte på å få billett til Curitiba. Etter å ha busset rundt i et par timer, helt til endestasjonen og et godt stykke tilbake, med litt hjelp av bussjåføren og en hendig ordbok kom vi endelig til en busstasjon. Men det viste seg å være FEIL busstasjon. Vi måtte ta buss igjen videre til en annen internasjonal busstasjon. Når vi endelig kom dit og klarte å gjøre oss forstått på spansk/engelsk viste det seg at vi ikke fikk kjøpt billetter allikevel fordi vi manglet turistvisum i Brasil. Hvordan det er mulig å komme inn i et land uten noen som helst oppholdstillatelse aner vi ikke, men for vår del var det enkelt; vi tok bare en buss. For å skaffe turistvisum måtte vi ta taxi til grensen mot Paraguay. Der fikk vi ordnet oppholdstillatelse i Brasil i 40 dager og tok samme taxi tilbake til busstasjonen og fikk endelig ordnet billetter med nattbussen til Curitibia.

Etter mye kaos og stress kunne vi endelig ta taxi til Iguazu å se fossene ifra Brasiliansk side. Parken her er mye mindre enn på Argentinsk side, men vi hadde en kjempefin tur. Det anbefales absolutt å se fossene fra begge sidene:0) Siden vi allerede hadde rotet bort mye av dagen, hadde bagasjen fortsatt på hostellet i Argentina, og en nattbuss å rekke sier det seg kanskje selv at vi ikke kunne være der så lenge. Så etter nye bussturer, taxiturer og passkontroller satt vi endelig på bussen til Curitibia, en 10 timers lang busstur. Her hadde vi endelig litt flaks og hadde plasser helt fremst i andre etasje på bussen:0). Trygt plassert på bussen kunne vi endelig slappe av litt, og være litt stolte av oss selv etter å ha klart å ordnet mye på en dag i et land der de ikke snakker noe form for språk vi skjønner;-)

One response so far

Jan 05 2009

Buenos Aires

buenos aires

[lang_no]
Heisann, nå er vi i Argentina :O) Etter en trang, lang flytur på 14 timer fra Paris til Buenos Aires var vi veldig trøtte og slitne så det var godt å endelig komme seg fram. Det første som møtte oss ved passkontrollen på flyplassen var Thale og Harald, kjentfolk fra Trondheim og Samfunnet, veldig morsomt :O) Vi tok taxi sammen med dem fra flyplassen og til hostellet vårt midt i Buenos Aires sentrum. Der fikk vi et selvlysende gult rom, med orange og grønt tilbehør, som lå litt vel for seg selv i bakgården. Utsikten fra vinduet vårt var litt klaustrofobisk etter Ane´s smak, men absolutt et helt greit hostell å bo på, med veldig behjelpelig og hyggelige ansatte.

Siden vi landet i Buenos Aires på nyttårsaften ble kvelden brukt til å feire det nye året, og ikke minst se hvordan folk feirer det her. Vi dro å møtte Thale og Harald, og tre andre jenter Lene, Maria og Elin (kjentfolk fra Trondheim) og spiste middag sammen med dem i San Telmo, veldig koseli å være med kjentfolk.. Etterpå dro vi ned til Puerto Madero for å se på rakettene, var mye liv og folk danset og hadde det gøy. En annerledes og minnerik nyttårsaften.

Dagen derpå ble brukt til å sove litt ut etter den lange reisen dagen før. Siden alt var stengt første nyttårsdag var det litt begrenset med muligheter. Vi dro opp til Palermo-området og gikk i noen parker vi fikk anbefalt, veldig mange parker her til å være i en storby. Senere på kvelden dro vi og møtte Thale og Harald igjen og spiste middag på en superfin resturant i Palermo, kjempegod mat, og heldigvis ikke norske priser!

Ellers har tiden i Buenos Aires blitt brukt til litt shopping. Øyvind og Harald har fått klipt seg, noe som ikke er så dårlig å få til i et land der de bare snakker spansk og stort sett ikke forstår noe som helst engelsk. Vi er veldig glade for at vi har med oss en liten spanskbok så vi kan gjøre oss forstått! Vi har også vært på en veldig kjent kirkegård her i Buenos Aires som heter Cementerio de la recoleta. Her er blant annet Evita gravlagt. En veldig spesiell kirkegård med små hus, kapeller og statuer i stedet for vanlige gravsteiner på hver grav. Det var også slik at man kunne se kistene mange av plassene. Vi har også vært i La Bocca. Et kjent sted i Buenos Aires pga de fargerike husen. Dette er et ”dårlig strøk” i byen med mye kriminalitet, så turistene blir bare anbefalt å gå i et veldig begrenset område.

Ellers har det vært litt kaotisk i byen pga at Rally Dakar (Argentina-Chile) startet her. Veldig populært her og folk er veldig ivrige. Sleit litt med å komme oss med t-banen tilbake til hostellet her en dag. Folk presset seg inn på t-banen og tok ikke hensyn til at den allerede var alt for full! Folk regelrett tøyt ut av vognene og toget måtte riste av de passasjerene som hang i døråpningen når det skulle dra. Vi måtte sloss oss ut, men fikk heldigvis god hjelp av de hyggelige argentinerne som allerede var på toget.

Etter tre netter i Buenos Aires tok vi lørdag 3 januar nattbussen til Iguazu. En 16 timers busstur, men gikk utrolig fort og greit da det er veldig god standard på bussene her. Mye bedre enn i Norge. Her har vi kommet til et kjempefint hostel med svømmebasseng. Vi skal være her noen dager å besøke Iguazu falls både på Argentinsk og Brasiliansk side, før vi tar veien videre mot kysten i Brasil.

Se flere bilder ifra Buenos Aires under fotogalleriet.
[/lang_no]

[lang_en]
In Buenos Aires. Have seen the areas of Palermo, La Boca, San Telmo, Puerto Madero and Recoleta. Celebrated new years eve here. A city worth seeing. Long english version will follow as soon as I’m on a boring bus or something.