Apr 23 2009

Australia, del 3 - Brisbane til Hervey bay

Published by admin at 3:55 pm under Australia

glass house mountains

Tirsdag 31. mars kjørte vi så tidlig som mulig videre fra campingplassen i Glass House Mountains etter en ganske så kjapp dusj med noen ekle kakerlakker. Vi kjørte til en informasjonscampingvogn(!) og fikk et kart og litt informasjon om området. Videre kjørte vi opp til en utkikkspost der vi fikk veldig god utsikt over de kjente Glass House Mountains. Dette er spesielle små fjelltopper som stikker opp rundt omkring. Etter å ha gått litt rundt og sett oss omkring, kjørte vi videre til Australia Zoo som er Steve Irwins kjente dyrepark. Denne hadde vi gledet oss veldig til og vi ble ikke skuffet:0) Her er det masse å se på så du kan fort bruke en hel dag. Været var også strålende. I dyreparken fikk vi blant annet se krokodiller, dingoer, slanger, kenguruer, fugler, koala, elefant, tiger, kamel, wallabies, komodo dragon og flere andre dyr. Vi fikk også lov til å klappe og kose med kenguruene, og muligheten til å betale litt ekstra for å få holde en koala, men var absolutt verdt pengene, veldig koselig og en morsom opplevelse:0)

australia zoo

Etter å ha gått i parken i 5-6 timer kjørte vi videre til Nambour der søskenbarnet til Ane, Ingrid, bor. Det er blitt mange år siden vi møttes sist så var utrolig koselig å komme på besøk og møtes igjen. Det var også veldig koselig å få treffe Ane`s nye slekning, lille Sofie, som bare var 1 måned gammel, utrolig nydelig liten jente:0) Kvelden ble brukt til å kose oss med vin og fantastisk kyllingkorma som vi enda snakker om, den var rett og slett SUPERGOD:0)

Onsdag 1. april var det tid for å utforske hva området rundt Nambour hadde å by på. Vi kjørte først til et stort market i Emundi som lå ca. 30 minutter unna. Her gikk vi og kikket litt rundt og koste oss med en is i varmen, veldig fint vær i dag også. Etterpå kjørte vi videre til Noosa Heads, som var en veldig fin liten ferieby. Vi startet med å gå en tur i en turløype som gikk langs kysten. Veldig fint å gå og landskapet varierte mellom flotte strender og bratte klipper! Etterpå gikk vi for å spise litt lunsj før vi tok oss en tur på standa og avkjølte oss med en dukkert. Rundt kl. 16 kjørte vi tilbake til Ingrid og Scott der vi grillet til middag, veldig godt:0) Ellers slappet vi bare av resten av kvelden og fikk gode tips for hva vi kan gjøre videre nordover.

Torsdag var det tid for å komme oss videre nordover, etter kjempekoselige dager i Nambour. Skulle gjerne hatt noen dager til, men er vanskelig å beregne hvor lang tid vi trenger opp til Carins, spesielt for oss som helst vil ha med oss alt:0) Vi kjørte ca. kl.13 i et ekstremt regnvær så var egentlig ikke så lett å se noe som helst i starten av kjøringen. Vindusviskeren måtte ofte opp på max før vi ankom Hervey Bay etter 3 timer med kjøring. I Hervey Bay var det faktisk fint vær og vi sjekket inn på en veldig fin campingplass. Vi fikk også bestillt oss en 2 dagers guidet tur til Fraiser Island.

fraser island

Dagen etterpå ble vi hentet kl. 07.00 på campingplassen av guiden vår til Fraiser Island. Det regnet ute og mens vi kjørte rundt omkring i byen og hentet folk, begynte det bare å regne mer og mer. Tilslutt regnet det så ekstremt at vi og flere andre i bussen prøvde å avbestille hele turen. Men det var ikke mulig og siden vi allerede hadde betalt 2500 kr hadde vi ikke akkurat lyst til å kaste de bort. Så da var det bare å dra og håpe på det beste. Fergeturen til Fraser Island tok ca. 40 min og vel fremme ventet merkelig nok finværet på oss, noe som gjorde oss ekstremt glad:0) Vi ble plassert i en buss med ekstreme hjul slik at vi kunne kjøre både i vann, sand, skog og på berg. Dette på grunn av at hele Fraser Island egentlig bare er en stor sandhaug, faktisk verdens største sandøy (123*22 km). Vi hadde en utrolig bra guide som kjørte oss rundt på øya. Det første vi gjorde var å kjøre til Lake Wabby for å leke i sanden og bade i vannet. For å komme oss dit måtte vi gå et lite stykke gjennom Hammerstone sandblow som er store sanddyner, føltes litt som å gå i ørkenen i Sahara:0) Etterpå spiste vi lunsj på resorten som vi skulle bo på før vi gikk oss en tur gjennom regnskogen på øya.

Dag to på Fraiser Island startet som dagen før; tidlig opp og regn så langt øyet kunne se. Bussen dro avgårde etter frokost, allerede kl.07.30. Dagen hadde en del kjøring i vente, men når motorveien er det samme som stranda går tiden egentlig ganske fort. I det vi startet å kjøre tittet solen frem og været snudde helt slik som det gjorde i går, fantastisk:0) Det første vi gjorde var å kjøre til det kjente Maheno skipwreck som er et gammelt cruiseskip fra 1905, skipet ble også brukt som sykehusskip i Europa under 1. verdenskrig. Etterpå kjørte vi videre nordover til Indian Head som ligger på Seventy-Five mile beach. Her var det god utsikt over havet og området rundt. Ellers før lunsj fikk vi også sett den fargede spesielle sanden de har noen plasser på øya, mest gul og rød, før vi avsluttet med et bad ved Eli Creek. Hele tiden kjørte vi på stranden på sanden, spesiell opplevelse:0) Etter lunsj dro vi for å bade i Lake Mckenzie. Her var det utrolig fint med krystallklart vann og fin strand. Her fikk vi 1 ½ time til å kose oss før det var tid for å avslutte hele turen og kjøre tilbake til fergekaien. Båten tilbake til Hervey bay gikk i 16.30-tiden og vel framme ble vi kjørt tilbake til campingplassen, veldig fornøyde etter en kjempefin tur:0)

One Response to “Australia, del 3 - Brisbane til Hervey bay”

1. vibekeon 25 Apr 2009 at 7:55 pm

Wow for ein fantastiske blogg!! blir helt inspirert, ser ut som en utrolig reise!