May 02 2009

Australia, del 5 - Magnetic island til Cairns

Published by admin at 2:45 pm under Australia

magnetic island

Torsdag 9. april var det tid for å kjøre nordover til Townsville etter en ekstremt regnfull natt i Arlie beach. Det var 35 mil opp dit og vel fremme dro vi rett til informasjonssenteret for å få informasjon om hvordan vi kunne komme oss ut til Magnetic island. Siden det var påske og skjærtorsdag viste det seg at den eneste ledige båten ut dit var dagen etter kl.05 på morgenen. Så da var det bare å bestille den og ordne seg en plass å bo, som heller ikke var så enkelt. Men det ordnet seg til slutt selv om campingplassen egenltig sa de var full. Så da ble det et par timer søvn på campingplassen i Townsville før vi tok fergen over til Magnetic Island. Fergeturen dit tok ca. 40 minutter så vi kom fram ganske lenge før resepsjonen på campingplassen åpnet. Vi fikk da sovet litt på parkeringsplassen utenfor mens vi ventet. Campingplassen var utrolig bra med mange fasiliteter, de hadde blant annet en egen dyrehage, resturant og basseng.

Den første dagen ble brukt til å gå en skogstur som hadde en del merknader fra 2.verdenskrig og ellers litt histore om øya. En veldig fin gåtur, der vi blant annet så en del ville koalaer og en wallaby. På ettermiddagen var det fuglemating på campingen, og alle som ville kunne mate papegøyene. Øyvind var veldig populær og hadde på det meste 11 papegøyer på seg, morsomt:O) På kvelden spiste vi pizza på resturanten/baren på campingplassen. Mens vi satt der var det plutselig noe som beit Ane i hælen, det var en Possum (dvs, gnager, stooor rotte/liten kenguru). Utolig ekkelt og Ane skvatt sånn at hele resturanten kunne høre hylet hennes. De som stod i baren var heller ikke så høy i hatten og sa at dette aldri hadde skjedd før. Det gikk heldigvis bra for huden på hælen er såpass hard slik at Possumen ikke fikk så godt tak. Men en veldig skremt Ane fikk en minnerik langfredag.

Påskeaften startet med fint vær og vi gikk oss en tur ned på stranden etter frokost. Det tok ikke lange tiden før det begynte å regne, så vi dro tilbake til campen for å redde klærne våre som hang ute til tørk. Siden det regnet sånn, ble vi bare sittende inne i bilen og spille kort. Kl 14.30 var det sluttet å regne og vi fikk vært med på den siste guidede turen i dyreparken på området. Turen her var utrolig bra og vi fikk lov til å holde både saltvannskrokodiller, bluetounge firfisle, koalabjørn, papegøye, slange og andre slimete dyr. Etterpå var det mating av papegøyene slik som igår.

magnetic island

Siste natten, natt til første påskedag, ble en skummel opplevelse for Ane. På vei på toalettet kl. 4 på natten var det 5 rare mørke skikkelser som stod å ventet midt på sletten. Det var helt mørkt ute og Ane ble stående stiv av skrekk ganske så redd for at dette var flere sultne possumer. Men det viste seg heldigvis å være kenguruer og de hoppet avgårde etterhvert. Litt lengre fremme stod possumen og ventet sammen med flere kenguruer. Heldigvis hadde Øyvind sett all elendigheten fra bilvinduet og kom og fulgte Ane trygt tilbake. Aldri mer opp på natten i Australia:0)

I 8-tiden neste morgen stod vi opp og kjørte ned til fergekaien og tok fergen ifra ”Maggie” island kl 10.00. Vi kjørte så videre nordover til Mission beach og var framme der i 15-tiden. Været var bra så vi gikk ned for å se på stranden og ”sentrum”. Veldig varmt og fint ute, men det gikk ikke lange tiden før regnet kom snikende. Regnet har vist forfulgt oss i Austalia. Så da var det tilbake til campen for å spille kort og biljard. Dagen etterpå kjørte vi bare videre opp til Carins da været i Mission beach var veldig ustabilt. Det var 10 mil opp til Carins og vi sjekket inn på en utrolig fin 5-stjernes campingplass. Her var det mange fasiliteter og det beste av alt, alt var gratis. Det var flere bassenger, tennisbaner, minigolf, internett, biljard, basketballbane og lekeplasser. Det ble til at vi hadde tilsammen 4 netter her.

Den første dagen i Carins ble brukt til å gjøre oss litt kjent, bade litt og spille minigolf. Øyvind fikk også bestilt seg en dykketur til Great barrier reef som han dro på dagen etterpå. Dykkingen ble veldig vellykket og han fikk 3 fine dykk og fikk sett mange rare fisk og andre skapninger. Ane brukte dagen til å kose seg med en bytur og kjøpte grillmat som vi koste oss med på kvelden:0)

Den tredje dagen vår i Carins dro vi inn til sentrum der de hadde et bassengområdet slik som i Arlie beach. Det var 35 grader og sol så veldig godt å bare ligge der å kose seg og avkjøle seg i bassenget. Ellers fikk vi sendt hjem litt klær, men siden det var ganske så dyrt ble det til at vi måtte sende det med båt som tar 12 uker, menmen godt å bli kvitt litt vekt. Torsdag 16. april kjørte vi oss en dagstur til Port Douglas som ligger 7 mil nord for Carins. Her koste vi oss på stranden og gikk oss en tur i sentrum og kikket litt og spiste lunsj. Det var 36 grader og sol så vi dro rett i bassenget når vi kom oss tilbake til Carins, men da kom regnet igjen:0(

magnetic island

Fredag 17. april var det tid for å levere tilbake bilen etter å ha kjørt 3846 km. Veldig godt etter å ha bodd 1 ½ måned i bil. Siden vi har hatt en del regn, spesielt på natten var det blitt veldig fuktig og vått i bilen og vi fant en del mugg rundt omkring. Setene luktet også ganske surt siden de aldri har fått tørket ordentli. Bilen leide vi hos Travellers Autobarn og var absolutt ikke egnet til å bruke i regn og hadde veldig lite luftmuligheter på natterstid (vi måtte egentlig velge mellom våt bil eller ingen luft dersom det regnet, noe det gjorde nesten hver natt). Vi vil nok anbefale andre som har lyst til å campe i Australia å spandere på seg en litt dyrere og mer praksisk bil, det er absolutt verdt det, og det vil vi gjøre neste gang.

Menmen, selv om bilen var litt sur og ekkel på slutten så har vi hatt 4 utrolig fine og minnerike uker i Australia. Vi har opplevd masse og kan virkelig anbefale andre å dra på campingtur og kjøre den samme ruten som vi tok. Det er fine campingplasser langs veien, gode turistinformasjoner rundt omkring og ikke minst mye å se og oppleve. Det er viktig å ha god tid, og er man slik som oss som helst vil oppleve og se alt, må man ha minium en måned og helst litt mer. Australia skal vi tilbake til.

Fra Carins tok vi fly til Indonesia (via Darwin) hvor nye eventyr venter på Bali og Lombok:0)

Comments are closed at this time.