May 21 2009

Thailand, del 1 - Ko Samui, Ko Pha-Ngan og Ko Tao

Published by admin at 5:39 pm under Thailand

thailand

Søndag 3. mai landet vi på Ko Samui i Thailand. Vel fremme ble vi temperaturmålt (svineinfluensapanikk) før vi kunne hente ut bagasjen og ta taxi til hostellet. Hostellet het Penzy Guesthouse og var utrolig fint og drevet av et veldig hyggelig par. Her betalte vi 200 kr natten:0) Siden vi kom på kvelden ble mandag vår første dag til å utforske Ko Samui. Det første vi gjorde var å dra ned til stranden, Chaweng beach. Dette er en utrolig fin og kjent strand. Sanden er finkornet og badetemperaturen måler rundt 30 grader. Her som alle andre plasser var det en del selgere på stranden, men de var mer søte enn masete. Ellers er dette en typisk turiststrand som kan bli veldig befolket i høysesonger, men det slapp vi heldigvis siden høysesongen går mot slutten.

Vi hadde tilsammen 3 netter på Ko Samui og dagene ble brukt til å sole seg, lese litt til eksamen, spise god mat og slappe av. Ko Samui var bra, men det var blitt veldig vestlig påvirket og turistinfisert, spesielt mye var det rundt Chaweng beach der vi var. Det var mye mas fra skreddere og spiseplasser når man gikk i gatene og det ble ganske slitsomt etterhvert. Spesielt slitsomt ble det for Øyvind da alle var ville etter å skulle sy dress til han.

Siden Ko Samui ikke ble helt det vi hadde sett for oss tok vi båt videre til neste øy, Ko Pha-Ngan, onsdag 6. mai. Båtturen tok 30 minutter og vel fremme ble vi overfalt av folk som ville at vi skulle bo hos dem. Vi hadde heldigvis navn på en plass vi håpet vi kunne bo på og fikk tatt ”taxi” dit. Taxien var egentlig en bil med lasteplan der vi satt bakpå, bagasjen ble lagt oppe på taket, spennende! Fremme på hotellet skulle de plutselig ha dobbel pris i forhold til det vi hadde sett på internett kvelden før. Vi ble ganske overrasket, men når vi sa hva det kostet på internett fikk vi det for samme prisen, knallbra. Hotellet var kjempefint og lå helt ved strandkanten (Salad beach). Det hadde spa, basseng og restaurant, alt til 210 kr natten:0) Stranden var kjempefin og vannet var turkist og krystallklart. Det var langgrunnt og veldig varmt. Det beste med hele stranden var at det var bare oss, et par turister til og et par fiskere som var der.

Vi hadde 5 netter på Ko Pha-Ngan. Dagene ble også her brukt til å bade, spise og lese til eksamen. Det var veldig varmt og når havet ikke ble avkjølende nok tok vi oss bare en dukkert i bassenget på hotellet som heldigvis var litt kaldere. Dette var en veldig fin og rolig plass å være på:0)

thailand

Mandag 11. mai dro vi enda videre til neste øy Ko Tao. Etter en veldig heftig taxitur (kjentes ut som vi var i en karusell) var det 1 ½ time med båt fra Ko Pha-Ngan. I Ko Tao ble vi hentet av de vi skulle bo hos. Heldigvis; for det var mye kaos på land her også. Denne taxituren var EKSTREMT spennende. Vi satt ute bakpå bilen sammen med bagasjen vår. Siden vi skulle på den andre siden av øyen var det et stykke å kjøre og veien var ikke spesielt bra. Bakkene vi skulle opp og ned var ekstremt bratte og den siste bakken vi skulle ned før vi kom til boplassen var egentlig utenkelig at vi skulle kjøre ned. Her var det bare å holde seg godt fast og håpe på at vi kom oss trygt ned. Endelig nede fikk vi 3 alternativer til hvordan vi kunne bo. Vi valgte den dyreste som lå på stranden og kostet hele 200 pr. natt. Plassen lå veldig idyllisk til med fint hav, fine planter og fjell. Plassen var rolig plassert litt utenfor alt annet på Ko Tao. Stranden var av sand, men ute i vannet var det mest stein og koraller. Ko Tao er dykke og snorkleøyen. Når vi gikk ca. 1 meter ut i vannet var det mye fisk å se og en liten hai svømte rett forbi føttene våres, spesielt:0) Øyvind fikk snorklet en del og vært på dykketur og sett mange rare fisk. Ane holdt seg mye oppe på land da haien skremte henne litt:0)

Ko Tao er en veldig fin plass å dra til, spesielt for å snorkle og dykke. Man finner også veldig fine strender her. Maten på øya er ikke spesielt god (også dokumentert i Lonely Planet), men det er mat å få og man klarer seg absolutt lenge. Drar man til Ko Tao anbefaler vi å ha et par netter på Coral View der vi bodde:0)

Onsdag 13. mai dro vi enda et stykke videre mot Bankok og nå tok vi turen til Hua Hin:0)

Comments are closed at this time.