Feb 02 2009

Ilha Grande

Published by admin at 5:46 am under Brasil

ilha grande

Torsdag 15 januar var det tid for å dra til Ilha Grande tross dårlig værmelding. Fra Rio tok vi buss i 2 ½ time til Angra dos reis og derfra båt i 40 min til Ilha Grande i stålende sol, HURRA:0). Vel framme på Ilha Grande var det tid for å finne plass å bo, ikke så enkelt når det er ferietid her nede. Der vi trodde vi hadde reservert plass i 2 netter, påstod hostellet at de ikke hadde mottatt reservasjon, merkelig! Vi klarte alikevel å ordne en natt der, og to netter på ett annet hostell. Siden været var så bra slo vi like gjerne til med 3 netter:0)

Fredag 16 januar spiste vi frokost, pakket tingene og flyttet til neste hostell. Her fikk vi ett rom med to køyesenger og en dobbelseng. Absolutt nok soveplass for 2 stykk! Etter å ha vært å kjøpt oss litt snaks tok vi båt ut til en av de fineste stendene på øya, kalt Lopez Mendez. En veldig fin lang strand med veldig finkornet sand. Her koste vi oss i solen, badet i langgrunnt vann med passelige bølger helt til båten gikk tilbake kl. 17.00. Når vi kom tilbake fikk vi dusjet av oss litt sand, dro ut å spiste middag og gikk litt rundt i sentrum av øyen. Veldig koselig øy med masse små resturanter og cafeer.

Lørdag var dagen for å utforske øya. Vi meldte oss på en båttur som skulle gå rundt øya og stoppe på ulike plasser. Vi var heldig med været i dag også og kl 10.30 dro vi avgårde. Den første plassen vi stoppet var i en bukt der vi kunne snorkle eller bare svømme litt rundt. Øyvind leide seg snorklemaske, men så egentlig ikke noe annet enn en liten fisk. Ane bare plasket rundt på en flyteslange, og var ganske kvalm og elendig etter båtturen. Oppe på båten igjen fikk vi servert ananas, vannmelon og banan før vi tok båten videre, NAM. De neste to plassene vi stoppet på var på to veldig fine sandstrender der vi kunne bade og sole oss. På den siste stranden kom det en skikkelig regnskur og de fleste rømte inn i båten igjen. Klokken var da allerede blitt 17 så vi hadde vært heldig med været veldig lenge. Den siste plassen vi stoppet var også i en bukt der vi kunne snorkle, men de fleste holdt seg på båten og begynte å bli litt slitne. Når vi kom oss på land igjen var det på tide å spise litt middag. Øyvind fant seg også en stor pannekake med banan og sjokolade til dessert (Ane LITT misunnelig).

Søndag 18 januar var det på tide å forlate Ilha Grande og komme seg tilbake til Rio de Janeiro. På vei til fergen ble vi stoppet av en dame som solgte billetter helt fram til Rio. Vi kjøpte disse og ble lovet at hele turen skulle ta 3 ½ time, det tok 5 timer!. Etter ca 2 timer i en liten båt, ble vi hentet i minibuss på kaien som skulle kjøre oss til Rio. Minibussturen var egentlig helt forferdelig. Vi ble lovet air condition, men den kjente vi ikke noe til. Det var 38 grader ute og vi kjørte i en buss uten air condition og med lukkede vinduer. Vi måtte også se og høre på den samme musikkdvden med supertragisk søramerikansk pop på repeat. Men men, vi kom oss fram til hostellet, helt utslått av varmen. Endelig skulle vi få litt air condition, men NEI, den ble ikke skrudd på før kl.20.00! Da ble det ut på jakt etter en kald plass, og vi gikk på en resturant Øyvind hadde vært på sist gang han var i Rio, Banana Jack. Super plass med kjempegod mat, anbefales virkelig:0).

Mandag 19 januar var dagen for å dra videre til Sao Paulo og Peru. Vi sov lenge i dag og hadde faktisk soverekord til kl.09.30, jeey:0) Dagen ble brukt til å traske rundt i Rio, ta litt bilder, shoppe litt og spise mat. Klokken 19.00 tok vi taxi til busstasjonen og derfra tok vi buss til Sao Paulo kl.20.00, en 7 timers lang busstur.

2 Responses to “Ilha Grande”

1. Ole Martin og Åsaon 02 Feb 2009 at 6:22 pm

Vi følger dere med spenning :)
    Åsa har ei tante som for tiden er i Peru, men dere skal vel ikke så langt nord som Iquitos?
    hmm.. 19 januar.. hvor lenge skal dere traske rundt i peru forresten? er dere der fortsatt?

2. adminon 02 Feb 2009 at 10:47 pm

heisann! koselig å høre ifra dere. Vi har vår siste dag i Peru i dag faktisk. Har vært på en to ukers GAP-tur (uten PC) og opplevd masse. Henger derfor littt etter med bloggen vår. Dagen i dag brukes på å hente oss inn igjen og prøve å komme ajour med blogg og andre ting. Allerede i morgen drar vi videre til Costa Rica.