Mar 14 2009

Fiji - del 1

Published by admin at 10:25 am under Fiji

fiji

Lørdag 21. februar tok vi fly fra Los Angeles til Fiji, en 11 timers lang flytur. På grunn av tidsonene som var veldig forskjellige (hele 20 timer) landet vi ikke på Fiji før 23 februar. Så søndag 22. februar fikk vi aldri oppleve, merkelig:0) Fra å ligge 9 timer etter Norge lå vi nå 11 timer foran. På flyplassen på Fiji ble vi møtt med smil og sang, veldig annereledes enn LA for å si det sånn:0) Etter å ha fått hentet ut bagasjen ble vi kjørt i buss ned til kaia. Her fikk vi 20 minutter til å kjøpe oss litt mat og ta ut penger til dagene ute på øyene. På grunn av mye kø, var det bare så vidt vi rakk båten. Den første øya vi skulle besøke het Tavewa og her skulle vi bo på en plass som het Coral View. Det tok ca 4-5 timer med båt dit. Her ble vi tatt i mot med sang og musikk og vi ble servert lunsj og ønsket velkommen. Øyen var utrolig fin og koselig og vi bodde i veldig fine hytter. På området var det hengekøyer, solsenger og et felleshus med sandgulv der vi hadde alle felles måltider og underholdning.

På Coral View var vi i 3 netter. Dagene ble brukt til å sole oss, snorkle og slappe av. Vi var også på en båttur til ”den blå lagune” (filmen). Her var det veldig fint, men vi fikk desverre bare litt over en time før båten gikk tilbake for å rekke lunsj. Det synes vi var litt for liten tid så dagen etterpå leide vi oss derfor kajakk og padlet dit selv. Mye lurere for det kostet like mye og vi kunne være der så lenge vi ønsket. Det var også utrolig fint å padle i vannet som var krystsallklart og varmt hele veien. Ellers på kveldene var det underholdning. Den ene dagen var det lokal dans og Ane var en av de heldige til å bli utvalgt til å danse med en av de lokale.

Øyvind fikk også prøvd haidykking den siste dagen og han dykket på 18 meters dybde med hai fra 1-4 meter. Dykket var uten ”bur”, men bak et lite tau som det gikk an å holde i slik at en ikke plutselig satt oppi maten til haien som de lokket til seg med fisk. Ane holdt seg trygt i hengekøya på land i mellomtiden. Ellers bodde det også to små hai rett utenfor i vannet der vi bodde som vi kunne se mens vi snorklet:0)

fiji

Etter avskjedssermoni på Coral View tok vi torsdag 26. februar båten til neste øy, Nanuya Balavu hvor vi skulle bo på Manta Ray. Her skulle vi også være i 3 netter. Plassen så ikke like fin ut som Coral View ved første øyekast, men viste seg å være utrolig bra:0) Her ble vi plassert i bure som de kaller det:0) En liten hytte på påler med en dobbeltseng og myggnetting i. Dusj og toaletter var lengre bort i ett felleshus. Dagene her ble også brukt til å bade, snorkle sammen med hai og alle vennene til Nemo og sole oss. Vi fikk også prøve å flette kurv og lage armbånd av kokosnøtt. Veldig morsomt:0) Ane hadde laget et litt for lite armbånd og fikk litt småpanikk når det ikke gikk av, men heldigvis, tilslutt, etter mye strev og smerte gikk det:0) Det var også fast tid til volleyballspilling og her deltok alle som ville.

Folkene som jobbet på øya var veldig hyggelige og gjestfrie. Ellers så hadde de helt utrolig god mat, og til middag fikk vi enten buffe, eller suppe til forrett og to hoveretter. Den siste kvelden hadde de også endelig fått med seg at Ane ikke tåler laktose og melkeprodukter, og når de hørte vi allerede hadde vært der i to dager fikk de litt småpanikk. Så da var det bare for Ane å sette i gang å spise for til forrett kom det en stor salat, så var det middag med ris og wokede grønnsaker. Når hun endelig hadde klart å spist opp det og trodde hun var ferdig, kom de med enda en tallerken med en stor omelett og grønnsaker, flaks at Øyvind var der og kunne hjelpe til med å spise. Det var også underholdning med noen lokale som danset og sang den siste kvelden. Etterhvert måtte vi også danse og Øyvind var så heldig at han fikk gå ut på dansegulvet flere ganger, veldig morsomt:0) Ane slapp unna med bare en gang da hun filmet det hele, heldig med den:0) Når vi skulle legge oss oppdaget vi noe stort og svart på puta vår, det var en stoor edderkopp, slike ser man ikke i Norge for å si det sånn. Øyvind skulle prøve å få tak i den, men den var for rask og sprang unna. Vi ble ganske fortvilt begge to når vi gjennomsøkte hele rommet og ikke kunne finne den. Hadde ikke helt lyst til å legge oss til å sove for å si det sånn. Men tilslutt måtte vi sove, men vi pakket myggnettingen VELDIG godt rundt sengen og Ane lå klar med lommelykta. Men til tross for edderkoppen, Manta Ray var en veldig fin plass som vi anbefaler sammen med Coral View:0)

One Response to “Fiji - del 1”

1. Elisabeth og Stianon 15 Mar 2009 at 2:28 am

Herlige bilder av herlige mennesker! Så ut som om Ultimate Lei var en suksess;)? Fiji er herlig, reiser mer enn gjerne tilbake dit! Gleder oss masse til å se dere på lørdag, det er for øvrig meldt godt 30 grader da, så håper ikke dere er leie av sol? Kos dere på NZ! Klemmer