Apr 02 2009

New Zealand del 1 - Auckland og nordover

Published by admin at 11:57 am under New Zealand

new zealand

Lørdag 27. mars tok vi fly fra Fiji til New Zealand og Auckland. Vel framme etter en ca. 3 timers lang flytur tok vi minibuss inn til sentrum hvor vi hadde bestilt oss hostel i 3 netter. Et veldig fint og nyoppusset hostel:0) Egentlig litt godt å komme til et land med et litt kaldere klima etter veldig varme dager på Fiji. Temperaturen på New Zealand varierte mellom 16-24 grader og var som en tidlig norsk høst. Dagene i Auckland ble brukt til å undersøke og bestemme oss for hva vi hadde lyst å gjøre videre i New Zealand. Siden vi bare hadde to uker bestemte vi oss for å leie en liten bobil og farte rundt omkring på nordøya. Ellers i Aucland fikk vi også endelig klippet håret vårt, shoppet litt og ikke minst vært oppe i det kjente skytower som er et av Auckland største kjennemerker. Her fikk vi spist oss en veldig god middag mens vi snurret rundt og fikk utsikt over hele byen, utrolig fint:0)

Tirsdag 10 mars var det tid for å hente bobilen vår. En veldig bra og liten bobil og vi fikk lånt oss både campingstoler og bord, et lite kjøleskap, sengetøy og litt kjøkkenutstyr. Vi fikk også ordnet med en superforsikring slik at vi har mulighet til å krasje så mye vi vil uten å betale egenandel, lurt når man ikke er vant med å kjøre på venstreside av veien:0) Så etterhvert var det bare å sette i gang, veldig uvant å kjøre på feil side av veien og alt ble egentlig speilvendt, men det kom seg etterhvert. Øyvind var sjåfør og Ane prøvde så godt hun kunne å være kartleser. Fra Auckland kjørte vi videre nordover til Kerikeri som lå rett ved Bay of Island og tok første natt her på campingplass. Videre kjørte vi dagen etterpå til Opononi. Veldig fint å kjøre langs kysten og vi kjørte forbi flere fine strender og utkikspunkter. Vi kjørte også en del ”omveier” underveis anbefalt av lokale som også var veldig fine. I Opononi var planen å ake på brett på de store sanddynene, men på grunn av dårlig vær og regn måtte vi desverre droppe det.

Videre fra Opononi kjørte vi ned til et område hvor de er kjent for sine enorme trær, og de var store! Det høyeste treet var over 50 meter høyt, men det mest imponerende var den enorme omkretsen de hadde; helt sykt! Etter å ha gått litt rundt omkring i skogen kjørte vi videre sørover og tilbake til Auckland og derifra ut til Thames, en laaang kjøretur! Her overnattet vi på en veldig bra campingplass med mange fasiliteter, blant annet en veldig fin sommerfuglpark. Her gikk vi inne i et veldig varmt og fuktig drivhuslignenede hus med sommerfugler i alle farger og versjoner.

Comments are closed at this time.